Program Profilaktyki

 

Szkoły Podstawowej w Odrach

 

rok szkolny 2019/2020

 



 



 

Profilaktyka w szkole - jest ciągłym procesem chronienia człowieka w rozwoju przed zagrożeniami i reagowaniem na pojawiające się zagrożenia. Jej celem jest ochrona dziecka, ucznia, wychowanka przed zakłóceniami rozwoju, czyli przed podejmowaniem zachowań hamujących lub niszczących rozwój, określonych jako zachowanie ryzykowne.

 



 

I . Założenia programowe

 

  • Program ma być rozwinięciem potencjału dziecka wyniesionego z domu rodzinnego.

  • Odpowiada na realne problemy i zagrożenia pojawiające się w szkole, klasie i środowisku.

  • Treści programu powinny być odpowiednio dostosowane do grupy wiekowej wychowanków.

  • Do realizacji programu powinni być zaangażowani wszyscy nauczyciele, wychowawcy i rodzice.

  • Tematy profilaktyczne powinny pojawiać się na różnych lekcjach oraz zajęciach pozalekcyjnych (np. świetlicowe i inne).

  • Program odwołuje się często do współpracy z domem rodzinnym ucznia oraz instytucjami wspomagającymi szkołę, działającymi na rzecz

 

dziecka.

 

II . Cele programowe

 

  • Tworzenie ciepłej, bezpiecznej atmosfery w szkole.

  • Poznanie się wzajemne i budowanie zaufania.

  • Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań.

  • Zapobieganie zachowaniom agresywnym i przemocy w szkole.

  • Motywowanie do prowadzenia zdrowego stylu życia.

  • Wskazywanie wartościowych rozrywek.

  • Przestrzeganie przed niebezpieczeństwami, mogącymi grozić ze strony osób nieznanych.

  • Dostarczanie informacji o przyczynach, skutkach i objawach uzależnień takich, jak: nikotynizm, alkoholizm, narkomania.

  • Kształtowanie poprawnych nawyków i walka z wulgaryzmami.

  • Nauka tolerancji wobec innych.

 

 

 

III . Zadania

 

  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z niepowodzeniami szkolnymi.

  • Wzmacnianie pozytywnego obrazu samego siebie i samooceny.

  • Konstruktywne rozwiązywanie problemów i konfliktów.

  • Rozwijanie umiejętności wzajemnego porozumiewania się, negocjacji i dzielenia się zadaniami.

  • Zapobieganie agresji na terenie szkoły.

  • Propagowanie zdrowego stylu życia i alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu.

  • Profilaktyka uzależnień.

  • Kształtowanie postaw asertywnych, mówienie NIE.

  • Rozwijanie umiejętności kierowania się własnym zdaniem w sytuacji presji grupowej.

  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem.

  • Przekazywanie informacji o szkodliwości używek i innych substancji szkodliwych dla zdrowia.

  • Wyrabianie postawy szacunku dla osób starszych, pracowników szkoły.

  • Poznawanie i wdrażanie w życie zasad dobrego wychowania.

  • Eliminowanie wulgaryzmów na terenie szkoły i poza nią.

  • Kształtowanie umiejętności dbania o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi.

  • Kształtowanie postawy ograniczonego zaufania do osób nie znanych.

  • Kształtowanie nawyków aktywnego spędzania wolnego czasu.

  • Rozwijanie zainteresowań

  • Wpajanie zasad higieny.

  • Rozwijanie wartości rodzinnych.

  • Poznawanie zagrożeń cywilizacyjnych (telewizja, komputer, reklama).

 

 

 

IV . Formy działania

 

- indywidualna pomoc w rozwiązywaniu trudnych problemów życiowych,

 

- spotkania (z pielęgniarką, policjantem, psychologiem),

 

- festyny, imprezy środowiskowe, wycieczki, konkursy,

 

- zajęcia plastyczne, sportowe itp.,

 

- współpraca z domem rodzinnym,

 

- wymiana informacji,

 

- zajęcia pozalekcyjne, np.: świetlicowe.

 



 

V . W ramach programu profilaktyki szkolnej są realizowane:

 

  • program MEN ? ?WYPRAWKA SZKOLNA?,

  • program ?OWOCE W SZKOLE?,

  • program ?SZKLANKA MLEKA?.

 



 

Dział programu

Cele

Zadania, sposób realizacji

Terminy realizacji

Odpowiedzialni


I.

Profilaktyka uzależnień

 

  1. Dostarczanie wiedzy o szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków i dopalaczy.

 

  1. Kształtowanie postawy asertywności ? uczenie umiejętności konstruktywnego odmawiania.

 

  1. Propagowanie świadomego wybierania programów TV i racjonalnego korzystania z komputera i Internetu. Informowanie o realnych konsekwencjach niewłaściwego korzystania z komputera i telewizji.

 

 

 

  • pogadanki, zajęcia warsztatowe nt. szkodliwości działania używek

 

  • pogadanki i rozmowy nt. umiejętności odmawiania i podejmowania właściwych decyzji w sytuacjach trudnych,

 

  • pogadanki w klasach nt. zagrożeń płynących z Internetu
    i TV oraz racjonalnego korzystania
    z mediów

 

  • kontakt z placówkami niosącymi pomoc.

 

w ciągu roku

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy,

nauczyciele,

 

 

 

 

 

 


II.

Kształtowanie umiejętności interperso-nalnych

 

  1. Uczenie umiejętności radzenia sobie z emocjami.

  2. Wzmacnianie poczucia przynależności do grupy klasowej.

  3. Ćwiczenia umiejętności wczuwania się w położenie innej osoby.

  4. Organizowanie pomocy uczniom mającym problemy w szkole
    i w domu.

  5. Wzmacnianie poczucia własnej wartości.

  6. Kształtowanie właściwych postaw i przekonań oraz nastawień osobistych, pozwalających utrzymywać poczucie niezależności
    i swobody wyboru uczniów.

  7. Kształtowanie poprawnej komunikacji

 

 

  • pogadanki, dyskusje z wychowawcą,

 

  • organizowanie pomocy koleżeńskiej-samopomocy uczniowskiej w klasach

  • wspólne odrabianie lekcji
    w świetlicy, zajęcia dodatkowe,

 

  • organizowanie różnorodnych kół zainteresowań,

  • wyjazdy, wycieczki, imprezy szkolne i pozaszkolne,

  • integrowanie uczniów na zajęciach,

 

  • realizowanie programu ?Spójrz inaczej?,

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

dyrektor

wychowawcy

 

 

 

 

 


III.

Eliminowanie przejawów agresji
i przemocy w szkole

 

  1. Wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za mienie własne i społeczne.

  2. Przeciwdziałanie i redukowanie agresji (fizycznej, psychicznej)
    w szkole, w domu, środowisku lokalnym.

  3. Pokazanie rodzicom sposobów radzenia z agresją u dzieci.

  4. Uczenie sposobów rozwiązywania konfliktów.

  5. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami.

  6. Podnoszenie kultury słowa, eliminowanie wulgaryzmów ze słownika ucznia.

  7. Kontrola zachowań pozytywnych i negatywnych uczniów.

 

  • pogadanki, dyskusje, scenki dramowe, plakaty, gry i zabawy,

 

  • dyżury nauczycieli podczas przerw,

  • zawarcie umów i kontraktów klasowych,

  • kontrola zachowań pozytywnych
    i negatywnych u dzieci,

  • spotkania przedstawiciela PPP z rodzicami,

 

  • zajęcia w kołach zainteresowań, udział w konkursach recytatorskich, ortograficznych, czytelniczych,

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 



 

dyrektor

wychowawcy

 

 

 

Dział programu

Cele

Zadania, sposób realizacji

Terminy realizacji

Odpowiedzialni


IV.

Promowanie zdrowego stylu życia i sposobu spędzania wolnego czasu

 

  1. Dbanie o higienę ciała i umysłu.

  2. Uświadamianie zasad zdrowego odżywania się.

  3. Wdrażanie do aktywnego wypoczynku i rekreacji.

  4. Kształtowanie zachowań proekologicznych. Nabywanie przez dzieci nawyku dbania
    o czystość, ład i porządek otoczenia.

  5. Alternatywne sposoby życia ? twórcze i radosne gospodarowanie czasu wolnego.

 

  • pogadanki na zajęciach,

 

  • Spotkania z pielęgniarką i dietetykiem,

  • realizowanie programów:
    ?Szklanka mleka?, ?Owoce w szkole?.

 

  • zajęcia sportowe z udziałem rodziców, wycieczki,

 

  • udział w akcjach i programach ekologicznych ?Sprzątanie świata?

i zbiórka baterii,

  • informowanie uczniów o ofertach spędzania wolnego czasu w środowisku lokalnym,

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy, nauczyciele,

pielęgniarka,

 

 

 

 

 



 



 



 

Dział programu

Cele

Zadania, sposób realizacji

Terminy realizacji

Odpowiedzialni


V.

Współpraca
z rodzicami
oraz instytucjami
i organizacjami zajmującymi się profilaktyką

 

 

  1. Budowanie wśród uczniów poczucia odpowiedzialności
    za własne czyny.

  2. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo oraz za bezpieczeństwo innych.

  3. Wyposażenie rodziców w wiedzę na temat przyczyn niepowodzeń szkolnych.

  4. Uświadamianie im realnych konsekwencji ich nieobecności
    w trakcie najważniejszego etapu rozwoju dziecka.

 

 

 

 

 

 

  • współpraca z instytucjami: komendą policji, PPP, MOPS, ośrodkiem zdrowia,

  • rozmowy z rodzicami:

- w ramach zebrań klasowych, zebrań indywidualnych

- aktywny udział rodziców w życiu szkoły (wycieczki, imprezy szkolne),

  • zapoznanie rodziców z działaniami szkoły wynikającymi z programu profilaktyki,

 

cały rok

według potrzeb

 

 

 

 

 

 




 

 

dyrekcja, wychowawcy