Drukuj

 

SZKOLNY PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ

 

SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ODRACH

 

W ROKU SZKOLNYM 2016/2017

 

 

 

 

 

Cele i efekty działań wychowawczych

 

Sposób realizacji

Termin

Odpowiedzialni

1. Miejsce dziecka w grupie rówieśniczej i nauka działania w grupie:

  • poczucie przynależności do danej klasy,

  • wyrażanie potrzeb działania w grupie rówieśniczej,

  • współtworzenie i respektowanie norm grupowych,

  • współodpowiedzialność za działania grupy.

 

 

  • wybór samorządu klasowego,

  • zabawy integrujące zespół klasowy,

  • organizowanie imprez szkolnych i klasowych (ślubowanie klas pierwszych, szkolne ognisko ? Święto Pieczonego Ziemniaka, zabawa andrzejkowa, Mikołajki, Wigilia, Dzień Babci i Dziadka, bal karnawałowy, powitanie wiosny, Dzień Matki, Festyn Rodzinny) i uroczystości klasowych oraz wycieczek turystyczno ? krajoznawczych po najbliższej okolicy.

 

 

 

wrzesień

cały rok

 

 

Dyrektor

Wychowawcy

 

2. Poznawanie i przestrzeganie norm dobrego zachowania w środowisku szkolnym i rodzinnym:

  • rozwijanie zainteresowań uczniów,

  • okazywanie w słowach, działania szacunku wobec dorosłych, rówieśników i młodszych,

  • nawykowe stosowanie zwrotów grzecznościowych,

  • przestrzeganie obowiązujących regulaminów.

 

 

 

  • podejmowanie tematyki na zajęciach poprzez opowiadania, scenki rodzajowe, dramę, rozmowę nauczającą,

  • kontrakt klasowy ?Reguły życia w klasie?,

  • zapoznanie uczniów i rodziców z Regulaminem Szkoły i konsekwencjami nieprzestrzegania jego wytycznych,

  • zapoznanie z dokumentami szkoły: statutem, regulaminem ucznia, regulaminem oceniania i klasyfikowania, wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania i innymi.

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

wrzesień - październik

 

 

 

Wychowawcy

Dyrektor

 

3. Edukacja ekologiczno ? zdrowotna:

  • dba o higienę osobistą i otoczenia,

  • umie bezpiecznie bawić się z rówieśnikami,

  • wie, jak duże znaczenie ma aktywność fizyczna dla prawidłowego rozwoju organizmu,

  • rozumie potrzebę kontrolowania własnej postawy ciała, wskazuje różnicę między prawidłową postawą ciała, a nieprawidłową,

  • zna zasady ruchu drogowego,

  • wie, na czym polega szkodliwość palenia papierosów, picia alkoholu i spożywania środków odurzających (narkotyki, dopalacze),

  • zna korzyści i zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu, telefonu komórkowego,

  • nie przyjmuje od nieznajomych żadnych nieznanych substancji,

  • wie, do kogo należy się zwrócić w sytuacjach zagrożenia,

  • zna alarmowe numery telefonów,

  • kształtowanie właściwego stosunku uczniów do środowiska przyrodniczego,

  • zna znaczenie spożywania owoców i warzyw dla prawidłowego wzrostu i rozwoju,

  • budzenie umiłowania przyrody, poprzez wycieczki środowiskowe,

  • udział w Akcji Sprzątanie Świata,

  • zna zasady obcowania z przyrodą i jej ochrony.

 

 

  • pogadanki,

  • gry i zabawy dydaktyczne,

  • spotkanie z pielęgniarką, dietetykiem,

  • spotkanie z policjantem,

  • spotkanie ze strażakiem,

  • spotkanie z leśniczym,

  • mycie rąk przed i po posiłku,

  • mycie rąk po skorzystaniu z toalety,

  • szczotkowanie zębów po śniadaniu w szkole,

  • fluoryzacja zębów,

  • zmiana obuwia na terenie szkoły,

  • sprzątanie śmieci poprzez udział w corocznej akcji,

  • udział w zbiórce baterii,

  • przygotowywanie pełnowartościowych śniadań,

  • wycieczki krajoznawcze po najbliższej okolicy,

  • zawody sportowe.

 

na bieżąco w ciągu całego roku szkolnego

 

Dyrektor

Wychowawcy

Pielęgniarka

 

4. Kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacjach trudnych:

  • znajomość i rozumienie pojęć stosowne do wieku: norma, prawo, obowiązek, tolerancja, godność,

  • świadomość własnych praw, instancji do których można się zwrócić o pomoc,

  • dostrzeganie różnic między ludźmi i ich akceptowanie,

  • rozróżnianie dobra i zła w codziennym życiu i odpowiednie reagowanie.

 

 

 

  • podejmowanie tematyki poprzez stosowanie scenek sytuacyjnych, dramy, rozmów nauczających, prac plastycznych, innych,

  • ćwiczenia asertywności.

 

 

wrzesień, październik

 

cały rok

 

 

 

Dyrektor

Wychowawcy

Katecheta

5. Szacunek dla tradycji i poczucie tożsamości narodowej:

  • rozbudzanie zainteresowań własną przeszłością i swojej rodziny,

  • kształtowanie więzi z krajem ojczystym, poznawanie walorów kulturowych i przyrodniczych regionu.

 

 

 

  • opowiadanie o swojej rodzinie i panujących w niej zwyczajach,

  • wypowiadanie się na temat swojej rodziny, prezentacja albumów ze zdjęciami rodzinnymi,

  • prezentacja symboli narodowych i godnego zachowania się wobec nich; nauka hymnu państwowego, postawy i szacunku wobec flagi i godła państwowego,

  • zapoznanie z historycznym znaczeniem takich dat jak:

  • 11 XI ? Święto Niepodległości

  • 3 V ? Uchwalenie Konstytucji

  • zapoznanie z życiem i twórczością wielkich polaków,

  • poszukiwanie i gromadzenie informacji z zakresu historii i geografii własnego regionu,

  • wycieczki krajoznawcze po okolicy,

  • udział w warsztatach regionalnych ? poznanie z pracami wykonywanymi przez ludzi dawniej (maglowanie, kiszenie kapusty, pranie, prasowanie, wypiek chleba).

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

listopad,

maj

 

 

 

Dyrektor

Wychowawcy

6. Kształtowanie kultury czytelniczej:

 

  • rozwijanie u uczniów aktywności i inicjatywy w poszukiwaniach czytelniczych,

  • uwrażliwianie na piękno literatury i sztuki,

  • kształtowanie postawy szanowania książek.

 

 

 

  • wyrabianie nawyku sięgania po książki i zdobywania nowej wiedzy,

  • pobudzanie uczniów do aktywności czytelniczej poprzez wypożyczanie książek,

  • ukazanie atrakcyjności książek i ciekawej formy spędzania czasu,

  • zachęcanie rodziców do wspólnego czytania z dziećmi ? organizowanie spotkań czytelniczych z rodzicami,

  • kształtowanie nawyku dbania o książki,

  • konkursy czytelnicze,

  • konkursy recytatorskie,

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

Dyrektor

Wychowawcy

 

 

 

Odsłony: 1192